aktualności

Wystawa: Słony chleb

Wystawa Słony chleb Natalii Wiernik została przedłużona do 30 listopada 2016 roku.

Artystka w projekcie wykorzystując fotografię, video oraz działania performatywne poruszyła zagadnienie specyfiki miejsca jakim jest kopalnia – muzeum. Po raz pierwszy tak szeroko udostępniono kolekcję i podziemną ekspozycję Muzeum dla działań artystycznych.

 Tytuł wystawy – Słony chleb – w sposób celowy odwołuje się do krótkometrażowego filmu wyprodukowanego przez Wytwórnię Filmów Oświatowych w Łodzi w roku 1958, który powstał na bazie wskazówek i ustaleń Alfonsa Długosza, twórcy i pierwszego dyrektora muzeum.

Długosz – artysta pojawił się w kopalni i wprowadził swoisty „nowy” porządek. Przeobraził myślenie o kopalni, która została uznana za dziedzictwo warte zachowania i ochrony. Odnalezionym narzędziom i maszynom górniczym nadał znaczenie eksponatów muzealnych. Tego typu zmiana perspektywy, konieczność innego spojrzenia pozwala zobaczyć rzeczy na nowo.

the_collection_n_wiernik-2Natalia Wiernik, wprowadza swój „porządek” w kolekcję muzealnych solniczek, zwykle ściśle uporządkowanych i skategoryzowanych. Nieład i nagromadzenie elementów „zrzucanych” przez artystkę ze stołu, ukazuje ogrom kolekcji i skłania do nowego spojrzenia na muzealne eksponaty. Solniczki umieszczone na tle reprodukcji XVII – wiecznych obrazów martwych natur z kolekcji Rijksmuseum w Amsterdamie, wydają się być ich częścią, na powrót stając się elementami zastawy stołowej, przedmiotami codziennego użytku. Nieporządek, światło odbite od lśniących powierzchni i wykorzystanie bogato zdobionych, luksusowych przedmiotów stanowi wspólny mianownik, łączący twórczość dawnych mistrzów ze współczesną kreacją. Ukazanie dwóch nakładających i jednocześnie przenikających się w tym projekcie kolekcji muzealnych, skłania do refleksji nad pojęciem muzeum i jego zbiorotwórczej roli.

natalia_wiernik_the-collectionFotografie solniczek nieprzypadkowo zostają umieszczone w rezerwacie komory Maria Teresa II, w którym poczuć można niezakłóconą niczym przestrzeń kopalni z zachowanymi śladami górniczej pracy. Symboliczny początek i koniec – zestawienie miejsca, gdzie przez wieki wydobywano sól oraz przedmiotów, w których finalnie podawano ją na stół. Nieodzownym elementem, spajającym te dwie rzeczywistości, byli ludzie pracujący tu przez wieki.

Film „Słony chleb” stara się ukazać dawną pracę górników – artystka sięga po ten motyw, by zwrócić uwagę na pracę współczesnych pracowników muzeum, którzy sprawują opiekę zarówno nad samą przestrzenią kopalni jak i nad zbiorami. Sięgając po performance i video, autorka podkreśla ich drobne, niepozorne, codzienne gesty, w których skupia się jak w soczewce pojęcie ochrony kulturowego dziedzictwa.

Natalia Wiernik, ur. w Krakowie w 1989. artystka intermedialna. W latach 2008-2013 odbyła studia magisterskie na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie w Katedrze Filmu Animowanego Fotografii i mediów cyfrowych. W 2015 otworzyła przewód doktorski na tej samej uczelni. Laureatka stypendium Młoda Polska, dwukrotna stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za osiągnięcia w dziedzinie sztuk wizualnych. Jej twórczość, zyskująca międzynarodowe uznanie, prezentowana była na licznych wystawach, przeglądach i festiwalach fotograficznych m.in. w Londynie, Nowym Jorku, Los Angeles, Florencji, Monachium, Paryżu, Arles i Zurichu.

Kurator: Agata Franaszek 

Komora Maria Teresa II, wernisaż, fot. Artur Grzybowski

 

Patronat honorowy: Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie

Patroni medialni: TVP3 Kraków,  O.pl Polski Portal Kultury

This entry was posted in aktualności. Bookmark the permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.
F