Obiekt tygodnia

Kierat polski

Kierat konny, tzw. polski, z poziomym wałem linowym, XVII w.Kierat konny „polski”, z XVII w. z poziomym wałem linowym, jest najstarszą – i zarazem największą z posiadanych przez wielickie muzeum – konną maszyną transportową. Urządzenia takie montowano nad szybami kopalń w Wieliczce i w Bochni już od połowy XV w. W siedemnastym stuleciu zaczęto instalować je także pod ziemią. Pracowały w żupach krakowskich do II połowy XIX w., stopniowo zastępowane przez wydajniejsze kieraty saskie i węgierskie.

Prezentowana maszyna charakteryzuje się dużymi gabarytami: długość – 16,4 m, szerokość 11,5 m, wysokość – 8,8 m oraz wagą ok. 10 ton. Zbudowana jest z dwóch podzespołów, współpracujących ze sobą za pośrednictwem drewnianej, zębato-szczeblowej przekładni trybowej. Pierwszy składa się z wału pionowego, koła zębatego i czterech ramion pociągowych, drugi – z wału poziomego, bębna linowego i koła szczeblowego. Blokadę urządzenia umożliwia jednoszczękowy hamulec.

Kierat napędzany był przez cztery pary koni, podnosił ładunki o ciężarze 2 ton z głębokości nie przekraczającej 80 m. Przybliżona wydajność dzienna wynosiła 80 ton.

żupach krakowskich, z uwagi na zaleganie złoża solnego na znacznych głębokościach, urobek solny wydobywano szybami za pomocą różnorodnych urządzeń, pośród których najważniejszą rolę odgrywały kieraty.

Oryginalny kierat polski prezentowany jest w komorze Modena.

This entry was posted in Obiekt tygodnia. Bookmark the permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.
  • zobacz film
  • Info praktyczne
    godziny otwarcia

    zamek 8:30 - 15:30 (w poniedziałki nieczynne)

    kopalnia 7.30 - 19:30

    ceny biletów

    zamek 5/8 PLN

    kopalnia 39/55 PLN

    informacja

    12 278 58 49

  • Kalendarium
  • Październik  2017
    PWŚCPSN
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031 
F